Är det slut på motivationen?

Eftersom att jag verkligen brinner för träningen och är så otroligt intresserad av hur kroppen fungerar vid träning och fysisk aktivitet så tycker jag att det skulle vara mer än otroligt roligt att försöka sprida min entusiasm ut till er som läser.

Enda sedan jag var liten har jag hållit på med någon form av träning , har prövat på det mesta och även satsat mer på vissa sporter. När jag slutade med simningen för ungefär 2 år sedan var jag jätte rädd att jag inte skulle hitta motivationen att träna på egen hand utan att jag skulle förbli en soffpotatis som inte gör något alls om dagarna. Så blev ju inte fallet för jag hade verkligen bestämt mig för att nu jävlar skall jag bevisa åt alla som sagt åt mig att slutar du simma så kommer du aldrig börja träna igen , att hörni ni här får ni se att det visst går!

Jag skaffade gymkort i 1 månad till att börja med för att se om jag skulle trivas , och ta mig sjutton det gjorde jag. Jag vet att det är svårt att hitta motivationen ibland för jag har varit där i just den sitsen själv. Antingen har jag inte gått helhjärtat in för det jag gjort eller så har dagen inte varit med mig och allt har bara känts jobbigt. Men även de dagarna finns det möjlighet att få till den bästa träningen du någonsin varit med om. Kanske är det just den där lite irriterade känslan som behövs.

När jag skulle hitta motivationen igen så började jag med att läsa om olika grenar och fördjupa mig lite i idrotten. Det är så mycket roligare att träna när man vet vad det är som egentligen händer i musklerna när man tränar dem än om man bara tränar för att träna. Jag rekommenderar varmt IFORM.se som källa för inspiration till allt som har med hälsa att göra. Här kan du hitta löpprogram för alla former av inriktning du känner för. Vill du löpa ett maraton så finns det träningsprogram som guidar dig eller vill du bara förbättra din fysiska kondition så hittar du även färdiga program för det. Här finns också kostråd och tips på hur du maximerar träningen. Ja här hittar du svar på allt du bara behöver veta!

Nu när jag själv gör upp mitt träningsprogram så har min motivation vuxit massor. Det är så skönt att inte känna stressen och pressen för den delen att exakt den tiden måste jag vara där och idag kommer vi träna tills vi spyr. Nu får jag själv känna efter vad kroppen orkar och jag vet att det är mänskligt att ha en dålig dag och då accepterar jag det och tar det lugnare. Det är faktist tillåtet att vila ibland och det är tillåtet att bara ta en lugn och avslappnande promenad ute i naturen. Om man lär sig hitta balansen så hittar man också 100 gånger mer enerki till morgondagens träning. Du kommer aldrig hitta motivation om du tvingar iväg dig till träningen , om du känner det som ett måste så kan du lika gärna skippa träningen.

Med en positiv inställning kommer du få ut dubbelt mer av träningen än om du åker med inställningen att jag vill inte och jag kan inte. Ett hett tips till er som inte hittar motivationen så tycker jag att ni skall kolla in youtube klipp med övningar som representerar just din gren. Där hittar man så mycket positiv energi och idéer så man bara längtar tills nästa pass. Samma sak så har jag alltid haft 1000 gånger mer energi efter att jag kollat t.ex. OS eller EM i simning. Att se såna som brinner för det de gör och att de lyckas så är något otroligt motiverande.

Om det går en längre tid utan att jag slipper och träna så börjar jag klättra på väggarna här hemma. Jag älskar när det bränner i musklerna , när svetten rinner och man för röra sig till super musik. För att inte tala om känslan efter ett stenhårt träningspass. Tänk hur mycket bättre du komemr må efter att du gjort den här tjänsten för kroppen. Alla endorfiner som går på löst är verkligen glädjepiller. Humöret stiger och ev egna erfarenheter vet jag att om jag är inne i en träningsperiod där jag verkligen orkar ta i max så är självförtroendet också inställt på max!

 



Hoppas ni nu fått några tips på var ni kan hitta motivationen ! :) Det handlar bara om att hitta något ni verkligen brinner för och älskar att göra. Då är det heller inte svårt att komma igång. Har ni däremot svårt att hitta er grej så pröva er fram och kolla runt på klipp.


Kommentarer
Postat av: B1

asså grym läsning (måsta bara kommentera de hit å!! ) PT marielle till min tjänst sen då ja e ner i mäcken/soffpotatis träsket! du ska så anställas, kosta vad det kosta vill! :D

2010-12-10 @ 18:03:40
URL: http://eriicaz.blogg.se/
Postat av: iina

Shit ja fick typ lust att fa ut o springa i mörka böleskogarna nu haha :D jättebra skrivet!

2010-12-10 @ 19:58:15
Postat av: Marielle

Sv Iina : Oj vad roligt , kanske ja lyckades få ut nånting me de ja skrev nu. Tusen tack ! :D

2010-12-11 @ 13:52:18
URL: http://mariellesophie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0